Hoi An

15 november 2023 - Hoi An, Vietnam

Hoi An

Zoals gezegd hebben we helaas een paar dagen erg slecht weer met veel regen en wind. Toch besloten we maandag op pad te gaan. De Ba Na Hills met de Golden Bridge stond op het programma. We hadden via Get Your Guide een privé chauffeur geboekt ( tja, we zijn inmiddels een beetje verwend , dat wordt weer afkicken in Nederland en België 🙄). Hij haalde ons om 9.45 uur op en het was een uurtje rijden. Ba Na Hills is een heel groot  themapark op 1500 meter hoogte. Je vindt hier bijvoorbeeld gebouwen in de Franse stijl, een bloementuin. De diverse thema’s zijn met elkaar verbonden door kabelbanen met gondels.  En waar we voor gingen…de Golden Bridge. Dit is een 150 meter lange voetgangersbrug. De brug wordt gedragen door twee gigantische handen. Dit zou een prachtig gezicht moeten zijn, met een prachtig uitzicht, maar hadden we al gezegd dat het slecht weer was? Toen we naar buiten stapten hoosde het werkelijk. In onze regencapes holden we over brug, snel een foto genomen en toen weer naar binnen. En het zicht was iets van 100 meter of zo. Helaas konden we dus niet genieten van het uitzicht. Dit was wel heel jammer. Na de lunch liepen wat rond. We kwamen op een plein waar een dansvoorstelling gegeven ging worden door een groep internationale dansers. Dit was erg leuk om te zien. Het was een vrolijke show. Daarna liepen we weer verder en werd aan ons gevraagd of we een film wilden zien. Duurde maar 5 minuten. Wel ja joh, we gaan wel kijken. Waren wij even blij dat we naar binnen waren gegaan. Het bleek namelijk een 5D film zijn: Fly over the world. We vlogen over New York, San Francisco, Moskou, ergens kregen we nog water in ons gezicht, we vlogen door de wolken. We vlogen over Dubai, terwijl we daar overheen vlogen voelde je de warmte van de woestijn. Daarna nog Parijs en Londen. Het was echt weer te gek. Met een big smile stapten we naar buiten. Daarna gingen we een theater in. Hier kregen we 3D brillen. Ook dit was te gek. Kort samengevat: het was een tekenfilm en we volgden een gezin die het spookhuis in gingen. Daar werden ze betoverd door een oude vrouw en veranderden ze in andere figuren. Ze wilden uiteraard weer terug veranderen in hunzelf dus ze achtervolgen die oude vrouw. Wat het extra leuk maakte is dat je stoel ook bewoog. Dus terwijl je in de achtbaan zat werd je alle kanten op geslingerd. Op een gegeven moment ging je door een zwerm kevers en die voelde je ook tegen je benen aan vliegen. Daarna door een zwerm spinnen, die voelde je ook overal..brrrrr. Maar het was geweldig!!  Wat hebben wij gelachen. Daarna gingen we op zoek naar de uitgang, wat nog niet makkelijk was in zo’n groot park. Daar stond onze chauffeur weer klaar om ons terug te brengen naar het hotel.

Dinsdag 14 november, het was nog steeds slecht weer helaas. We besloten tussen de buien door een stuk te gaan wandelen. We kwamen bij de kust waar een huis stond waarvan de voorkant de nacht ervoor was weggeslagen. Het was zo bijzonder dat er ook een lokale tv-zender stond te filmen en een interview afnam met de eigenaar van het huis. Ook de plaatselijke bevolking kwam een kijkje nemen. ’s Middags hebben we wat op de hotelkamer gehangen, want het was te slecht weer om naar buiten te gaan. Omdat de voorspelling voor woensdag ook niet best was besloten we een kookworkshop Vietnamees koken bij een Vietnamese familie te doen. Ook deze hebben geboekt via Get your Guide.

Woensdagochtend viel het weer gelukkig mee. Af en toe een licht buitje maar ook zon. O ja, de temperatuur is gewoon nog steeds 25-30 graden hoor. We besloten nog een keer bij het huis van gisteren te kijken. We zijn toch (ramp) toeristen tenslotte. Wat bleek: er was weer een stuk weggeslagen. Wat hebben die golven toch een kracht. Er was daar ook een restaurantje en de eigenaresse maakte ook kleding. Of wij geïnteresseerd waren? Inge wilde graag een gilet. Dat kon. Dus de maten werden opgenomen en ’s avonds zou ze komen om te passen. Tina zag een broek hangen die ze graag wilde. Dus ook haar maten werden opgenomen. Helaas hadden we niet genoeg contant geld dus Inge ging achterop de scooter om nog even geld te halen bij een ATM.

En ’s middags dus de kookworkshop. We werden hartelijk ontvangen door de dame die de cursus ging geven. Ze heeft naast haar huis een volkstuin dus alle groenten kwamen vers uit de tuin. We begonnen met de bekende springrolls, die kunnen natuurlijk niet ontbreken. Ze smaakten prima. Daarna moesten we groenten en vlees snijden voor de volgende gang. Dat was iets met vlees, uien en tomaat. En een garnaal en vlees met een takje munt gerold in een lente-ui. Toen waren de pannenkoeken aan de beurt. Je doet een garnaal en stuk vlees in de pan en doet daar het beslag op. Deksel op de pan en wachten tot het goed is. Dan dubbelvouwen. Daarna rol je het in rijstpapier en doop je het in een sausje en eten maar. En ’s avonds kwam de dame van de kleding langs. De gilet en en broek pasten perfect!

Morgen vertrekken we naar Saigon. Om 10 uur worden we opgehaald bij het hotel en worden we naar de luchthaven gebracht voor een binnenlandse vlucht.

Tot later!

1. Alissa:
    15 november 2023
    Ik ben benieuwd naar je giletje en je kookkunsten Inge!
  2. Joke:
    15 november 2023
    Was weer erg leuk om jullie avonturen te lezen en de daarbij horende foto's te zien!
    Een goede vlucht gewenst!!
  3. Annet:
    16 november 2023
    Geweldig leuk om van jullie reis mee te genieten. Ook de foto’s dragen daaraan bij. Dank! Ik hoop dat gilet binnenkort te zien Inge. 😉 Goede vlucht terug.
  4. Sandra:
    17 november 2023
    Ik kom graag een keertje Vietnamees eten bij je, Inge :-)
    Goede vlucht naar het zonnige zuiden van Vietnam, dames. Hopelijk kunnen de regenponcho's in de tas blijven.