Hanoi en Halong Bay

7 november 2023 - Hanoi, Vietnam

Hanoi en Halong Bay

Na 4 jaar eindelijk weer een blog van ons. Na 2 jaar corona, vorig jaar Griekenland wilden we dit jaar weer een reis maken buiten Europa. En we wilden graag weer in november. En als je dan ook graag mooi weer wilt kom je al gauw uit op Azië.  Het noorden van Vietnam stond al een tijdje op ons lijstje. En wat wil het toeval, precies 10 jaar geleden hebben we elkaar voor het eerst ontmoet tijdens onze fietsvakantie in de Mekong Delta. Het is dus een jubileumjaar voor ons. Toen was de keuze snel gemaakt. Op naar Vietnam! Via reisbureau Van Verre hadden we snel een mooi reis gevonden.

En toen was het ineens 3 november en kon de reis beginnen. Op Schiphol liep alles op rolletjes en waren we snel door de checks heen. Keurig op tijd vertrokken we met Turkish Airlines naar Istanbul. Rond half 12 zette het vliegtuig zijn wielen op de landingsbaan en konden we ons opmaken voor het 2e deel van de reis. Om 2.20 uur zouden we doorvliegen naar Hanoi. Ja, helaas. Tina opende haar telefoon en het bericht kwam binnen: due to technical reasons the flight was delayed with 3.40 hours …NEEEEE! In plaats van 2.20 uur zouden we om 6.00 uur pas verder vliegen. Dat was balen. We hadden ‘geluk’ dat Istanbul een grote luchthaven is dus we konden in ieder geval ons stappentotaal van de dag wat ophogen. Je moet toch je tijd doorkomen tenslotte. Totaal hebben we ongeveer 5 km gelopen daar. Inmiddels was er nog een half uur vertraging bijgekomen, maar om 6.30 uur vertrokken we dan eindelijk naar Hanoi. Joehoe!! In plaats van 15.30 uur landen we rond 20.00 uur. Nadat we onze visa gekregen hadden en de koffers gelukkig ook gearriveerd waren (blijft toch altijd een spannend momentje) stond onze chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen. Eindelijk, we waren er!

Zondag hebben we Hanoi verkend. ’s Morgens gingen we naar een meer midden in de stad  waar je omheen kon lopen. Dit is ook de plek voor de Vietnamees om met familie lekker te chillen. Daarna gingen we naar Train Street. Dit is een heel smal straatje waar een paar keer per dag een trein langskomt. De charme is dat de locals hun handelswaar op het spoor leggen. Als de trein langs komt wordt dit snel weggehaald, luifels worden ingeklapt en de trein kan passeren. Helaas is deze straat inmiddels verboden om in te gaan. Je kunt een blik werpen in het straatje en bij de overweg kijken wanneer de trein passeert. Uiteraard hebben we dat wel gedaan, maar echt spectaculair was het zo niet.

Maandagochtend werden we opgehaald en werden we naar Halong Bay gebracht. Halong Bay is een baai met over de duizenden eilandjes in verschillende vormen en maten. We werden verwelkomd op een groot zeilschip, voor de kenners een jonk. Hiermee voeren we de baai in en gingen we voor anker. We kregen de gelegenheid om een mooie grot te bezoeken, de Sung Sot (surprise) Cave. Dit is de grootste grot in Halong Bay. Na 50 treden kwamen we in de grot aan. En inderdaad, het was erg mooi. Af en toe was  het kruip door, sluip door met daarna weer een prachtige kamer. Daarna weer terug naar het schip. Na een prachtige zonsondergang bekeken te hebben was het tijd voor een heerlijke maaltijd.  Daarna hebben we nog een paar spelletjes Keezen gedaan, onder het genot van een paar cocktails 😋. Tussenstand Keezen: Tina – Inge – Mieke  2-1-1.
Dinsdagochtend ging de wekker om 6 uur want om 6.30 uur hadden we een Tai Chi les boven op het sundeck. Na een kwartier waren we helemaal Zen. Na een licht ontbijt hebben nog een eilandje bezocht waar je naar boven kon klimmen naar een uitzichtpunt. Ook dit was weer erg mooi. Toen was het tijd om, onder het genot van een heerlijk uitgebreid ontbijt, terug te varen naar de kade. Het was een erg leuke cruise. Terug bij de kade werden we opgehaald voor onze volgende stop: Ninh Binh. Hierover vertellen we volgende keer.

1. Sabine de Breij:
    Kom op Mieke, je kan niet verliezen met Keezen 🔥
  2. Jeanette:
    Mooi verslag en foto’s!
  3. Jeanne:
    7 november 2023
    Wat is Keezen. Er was vroeger een liedje: Als de Chinezen door blijven keezen, gaat het hard….
    Maar dat zal het niet zijn.
    Bijzonder land blijft Vietnam. Hoe ze hun spullen meenemen op een fiets.. ongelooflijk
  4. Nelly:
    7 november 2023
    Leuk verslag en mooie foto's!
  5. Alissa:
    7 november 2023
    Leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben en wat jullie allemaal meemaken!
  6. Mirjam van Tuyl:
    8 november 2023
    Ziet er weer waanzin mooi uit.
  7. Annet:
    8 november 2023
    Heel veel plezier daar in Vietnam. Wat fijn dat jullie daar na 10 jaar weer zijn. Hoe is het met de T-shirts? 😉
  8. Marco:
    8 november 2023
    Wat een fijn land toch. Was het 10 jaar geleden al.
  9. Marlies:
    9 november 2023
    Wat fijn dat jullie ons laten meegenieten, mooie foto's. Inge we moeten maar een avondje Kezen organiseren met Jeanne