The Great Ocean Road

23 november 2018 - Port Fairy, Australië

Afgelopen dinsdag hebben we onze volgende auto opgehaald. Vonden we de vorige auto al groot, deze was nog groter: een Toyota Kluger. Vooral Tina was erg onder de indruk. Omdat we van de vorige keer geleerd hadden raceten we niet meteen de parkeergarage uit, maar gingen we de auto eerst even testen. De versnelling weten we nu, en dat de richtingaanwijzer en de verlichting precies contra zit is ook bekend. Alleen het lampje van de handrem brandde. Ok, geen probleem…dachten we…maar waar zit de handel van de handrem?? Nergens te vinden. Toch maar even de medewerker van Avis er bij geroepen. No, of is not a handbrake, it’s a footbrake. O ja, natuurlijk joh 🤔. Maar na een kleine uitleg konden we toch vertrekken. Op naar The Great Ocean Road.

Nadat we Melbourne uitgereden waren stopten we bij een parking om de route te bespreken. Na wat gedronken te hebben gingen we op pad. Voor Tina geldt vanaf nu dat elke grote auto onze auto is. Dus toen we weer terug gingen naar onze auto liep Tina meteen naar de eerste beste grote auto en wilde de achterportier open doen. Toen deze niet meteen open ging begon ze in zichzelf te vloeken: godverdomme Inge, doe die deur nou open 😠. Tot ze in de auto keek en twee wildvreemde mensen haar stomverbaasd aankeken. Gelukkig was de deur op slot, anders had ze rustig haar tas er in gezet en bij de andere portier ingestapt. Onze auto stond voor deze auto, dus ze probeerde zo nonchalant mogelijk naar onze auto te lopen, alleen had Mieke het door en ging dus helemaal stuk. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een bos waar we nog een paar koala’s hoog in de bomen gespot hebben.

Woensdag besloten we naar de waterval Tripple Falls te gaan. We hoorden dat de wandeling er naar toe erg mooi was en ook de waterval zelf. Net na het verlaten van Apollo Bay reden we achter een witte auto, die niet erg zelfverzekerd reed. Jullie moeten weten dat de weg naar de waterval een kleine slingerweg  is, maar ook weer niet zo dat je BIJ ELKE BOCHT OP JE REM GAAT STAAN!! Volgens de TomTom hadden we 15 km voor de boeg op deze weg. We hebben hier dan ook 15 km achteraan gesukkeld, inmiddels met een rij van 8 auto’s in haar kielzog.  En dan moet je bedenken dat hier dus bijna geen auto rijdt. Helaas voor ons nam ze na die 15 km dezelfde afslag voor het vervolg. Volgens TomTom nog eens 21 km. Maar op een gegeven moment ging ze gelukkig ergens een kleine pauze houden dus konden wij erlangs. De wandeling was inderdaad prachtig. Deze voerde door een regenwoud met hoge bomen en varens. De waterval was ook erg mooi. Na deze wandeling hebben we nog een Tree Top Walk gedaan. Je loopt op een brug hoog bij de boomtoppen. Was ook erg mooi. Hierna besloten we terug naar ons huisje te gaan, we draaien de weg op en wie rijdt daar….DE WITTE AUTO…AARRGGHHH…bij de eerste bocht stond ze alweer vol op haar rem. Gelukkig kon Inge haar nu wel inhalen, dus verder leed werd ons bespaard en hoopten we ze nooit meer te zien. Ja, dat had je gedacht. We reden bij ons huisje onze parkeerplek op en welke auto staat er twee huisjes verderop? Juist! Gelukkig gingen we de volgende dag weer verder dus de kans dat de witte auto nog een keer zien was erg klein.

Vanuit Apollo Bay hebben we de prachtige route 'The Great Ocean Road' gereden. We hebben diverse stops gemaakt en de ene stop was nog mooier dan de ander. De 12 apostelen, de London Bridge,  Loch Are Gorge. Wat is de kust van de oceaan hier mooi! Hoewel de weersvoorspelling niet zo goed  was, hebben we overdag gelukkig geen regen gehad en kwam de zon regelmatig om de wolken heen gluren. We hebben echt genoten van deze reisdag. Als jullie de foto’s zien zullen jullie dat begrijpen.

Vandaag zijn we in de buurt van Port Fairy gebleven. Eerst een wandeling over Griffiths Island, een klein eilandje waar we nog een paar wallaby’s zagen. ’s Middags zijn we naar een grote plaats verderop gegaan, om een beetje te shoppen. Helaas hebben we vandaag geen goed weer , graadje of 12, veel wind en regenachtig. Hoewel we niet mogen klagen als we de weerberichten in Nederland en België zien. Maar als het goed is hebben we vanaf morgen weer ongeveer 20 graden.

Onze accommodaties:
Travel Essence heeft gezorgd voor een grote verscheidenheid aan accommodatie. Zoals al eerder gezegd hebben we twee keer in een tent geslapen en hebben we ook al diverse nachten in een cottage overnacht. Dit betekent dat we een huisje helemaal voor ons zelf hebben met een keuken, volledig ingericht. Hierdoor zijn we niet verplicht om elke avond uit eten te gaan, maar koken we regelmatig zelf. Pasta, salade of zelf aardappelen met groente. Ook hebben we vaak de beschikking over een wasmachine en droger, dus we kunnen regelmatig een wasje doen. In Melbourne sliepen we in een  hotel, dit was weer even wennen, maar voor 2 nachten te doen. Op dit moment, in Port Fairy slapen we in een oud, klein arbeidershuisje. Heel knus.

Morgen  gaan we naar de Grampians, we gaan de oceaan even verlaten en gaan we de bergen in. Weer heel wat anders dus. We zitten hier drie nachten, dus hebben alle tijd om daar rond te kijken.

En morgen gaat de laatste week alweer in, wat gaat het snel! We genieten volop, en we vinden het ook erg leuk om onze ervaringen met jullie te delen via deze reisblog.

Tot later,
Inge, Tina en Mieke

1. Jeanette:
    23 november 2018
    Wat weer een mooie foto’s en een mooi verhaal.
    De tijd vliegt.....
  2. Fleur:
    23 november 2018
    Prachtig verslag en foto's! Genietze!
  3. Diana:
    23 november 2018
    Super weer om jullie verhalen te lezen. Volgend jaar weer naar Australië!!
  4. Joline Valent:
    25 november 2018
    Jeetje wat een prachtige kustlijn! En jullie hebben volgens mij voorlopig een fobie voor witte auto's
  5. Sjoukje de Goede:
    25 november 2018
    Mooie foto's meiden, veel plezier nog in het mooie Australië.
  6. Tiny Anné:
    27 november 2018
    Mooie foto's, geniet er nog van.