The Grampians en Keith

28 november 2018 - Halls Gap, Australië

Zaterdag hebben we de oceaan achter ons gelaten en om een aantal dagen door te brengen in Halls Gap, gelegen in The Grampians. Dit ligt ten zuidwesten in Victoria en omvat een  zandsteengebergte. We hadden hier 3 overnachtingen in een leuke cabin. We werden een paar keer verrast door een kangoeroefamilie  die voor onze cabin kwamen eten. Erg schattig.

Er was ons verteld dat er in de buurt een opvang was van koala’s. Dit leek ons wel wat dus daar zijn we  zondagochtend eerst heen gegaan. Bij het kopen van de kaartje zat een zakje voer meegerekend en vol verwachting gingen we naar binnen. Eerst zagen we een kaketoe in een kooi waar bij stond dat hij dol was op vingers…ok, doorlopen dus. Daarna zagen we ongeveer 50 kippen, een lammetje (Maggy geheten), een grote enge kalkoen waar we met een grote boog omheen liepen, een lama en daarna één koala, slapend in een boom. We hebben nog verder gezocht maar dat was het. Één slapende koala in een boom…die hebben we op Raymonds Island ook al gezien. Dit was dus een grote tegenvaller. We hebben het zakje met kippenvoer zo snel mogelijk rondgestrooid en zijn met gierende banden weer vertrokken.

Terug in Halls Gap gingen we een wandeling maken. We besloten The Pinnacle te lopen, een tocht waar we heen ongeveer 1 uur over gedaan hebben en terug ongeveer een half uur. Het was een tocht over rotsblokken klauteren, trappen lopen en  smalle doorgangen. Een hele mooie wandeling met als afsluiting een prachtig uitzicht. Schitterend. Jullie kunnen dit zien op de foto's.

Maandag hebben we verschillende uitzichten bekeken. Eerst gingen we naar The Mackenzie Falls. Dit was een tocht over 850 meter, met veel trappen. Maar het was het waard. Onderweg waren al diverse lookouts op de waterval. En we eindigden onder aan de waterval. Wat was dit weer schitterend. Na de waterval gingen we naar twee andere lookouts waar je uitzicht had over de hele vallei en eentje met uitzicht op de bergen. Ook zijn we nog naar een andere waterval geweest, Silverband, deze was ook mooi maar door het droge weer was hier niet heel veel water. Bij toeval reden we ook nog langs een prachtig meer, Lake Belfield, met bomen midden in het water. De weerspiegeling in het water was ook erg mooi.

Dinsdag zijn we weer verder getrokken,  naar Keith. Hier hadden we overnachting bij een boerderij. Onderweg kwamen we nog achter een groot transport te rijden, we dachten dat er een silo op de vrachtwagen zat. Zowel voor als achter de vrachtauto reden personenauto’s met de tekst Oversize. op hun dak. Op een gegeven moment konden we het transport inhalen. Zie het filmpje in de bibliotheek 'video's.

Rond half 3 kwamen aan op de boerderij. Aan het eind van de dag kregen we een farmtour van Heather, de vrouw des huizes. We hadden het geluk dat er schaapscheerders waren want de schapen werden bevrijd van hun warme vachtje voor de zomer zou aanbreken. Het was de bedoeling dat wij de schaapscheerders aan het werk zouden zien,  maar helaas waren ze net klaar. Gelukkig was de man des huizes, James, bereid om speciaal voor ons nog even een lam te scheren. Het arme beest werd aan haar oren het hok uit gesleept 😲 en daarna vakkundig geschoren. Heather vertelde dat de oudere schapen het wat makkelijk ondergaan omdat ze het al een paar keer meegemaakt hebben, maar dit arme schaap wist niet wat haar overkwam (zie filmpje in de bibliotheek 'video's'). Maar als de temperatuur straks oploopt naar 40 graden zal ze de boer dankbaar zijn. Hierna heeft Heather ons  in haar oude autootje rondgereden door de weilanden en uitleg gegeven over het boerenleven. ’s Avonds hebben nog even buiten gestaan om te genieten van de prachtige sterrenhemel. Doordat je hier geen last hebt van lichtvervuiling en geen last hebt van bomen of hoge gebouwen kun je heel ver kijken en een heleboel sterren zien. Blijft fascinerend.

Vandaag zijn we na een mooie rit aangekomen in Port Elliot. Hier vandaan pakken we morgen de ferry naar Kangaroo Island. Dit lezen jullie in ons laatste blog, waarschijnlijk zal dit zaterdag zijn.